Publicerad den 4 kommentarer

Köpa PA: Fem tips som hjälper dig på vägen

köpa pa

Vad är ett PA?

Är du på jakt efter att köpa PA? Då är detta en artikel för dig! PA är en förkortning på engelska som står för “Public Adress”, vilket kan översätts “publika utrop”. Syftet med ett PA är att nå ut till åhörare, oavsett om det är på stora livespelningar eller i köpcenter. En sådan ljudanläggning kan se ut på olika sätt, beroende på syftet. Du kan läsa mer om betydelsen av PA på Wikipedia, klicka här.

Ett PA kan till exempel bestå av ljudkälla (mikrofon, musikinstrument, CD-spelare, MP3-spelare m.m.), signalprocessor (mixerbord, equalizer, effekter m.m.), slutsteg för att förstärka signalen samt högtalare. I vissa fall kan allt dessa finnas inbyggt i en enda enhet.

Hur stort PA behöver du? I detta inlägg kommer jag ge fem tips på vad du kan behöva tänka på när du skall köpa PA system för livemusik. Både för replokalen och scenen. Som nybörjare är det svårt att välja ljudanläggningen när man skall köpa PA, förhoppningsvis kan detta inlägg ge klarhet i vilken utrustning som är lämpligast för just dig.

1. Litet och portabelt

Guide högtalareDet första du kan ha i åtanke är vart du vill höras. Eller hur många du vill nå ut till. Skall du exempelvis utföra guidade rundturer behöver du en enhet med allt inbyggt som kan tänkas behövas. Dessa ljudsystem brukar sällan vara särskilt kraftfulla men räcker gott för att göra sig hörd för en folksamling på ca 20-50 personer. Till exempel en megafon, eller en guide högtalare med inbyggt batteri.

Högtalare gatumusikerEn gatumusiker kan behöva en något större högtalare för att nå ut till flera och få bredare dynamik i ljudet. På marknaden finns en uppsjö av högtalare på hjul med praktiskt teleskophandtag och inbyggt batteri. Jag skulle rekommendera att köpa en högtalare med minst 8” högtalarelement om den skall användas till musik. Det finns högtalare så stora som 15”. Men en lagom storlek skulle jag säga är 10”. Viktigast är att se till att den har de ingångar du behöver. Skall du sjunga och spela gitarr måste den ha mikrofoningång och instrumentingång. De flesta har trådlös anslutning via Bluetooth för uppspelning av musik från telefon, surfplatta eller laptop. Detta skulle passa en publik på uppskattningsvis 40-70 åhörare.

2. Replokal och scen

Scen högtalareSkall du däremot spela på en scen, eller höras ordentligt i en replokal, behövs en ordentlig ljudanläggning. Jag tycker det enklaste är att använda sig av aktiva högtalare, med inbyggt slutsteg. På så vis behöver du inte tänka på att matcha rätt styrka på slutsteget med högtalarnas prestanda. Jag skulle rekommendera antingen ett par högtalare på högtalarstativ, eller bashögtalare och toppar. För sång och kompletterande ljud för gitarr och keyboard går det bra med ett par 12″ högtalare på stativ. Vill du även få ut ljudet ordentligt från basgitarr och bastrumma bör du åtminstone ha ett par ordentliga 15″ allroundhögtalare.  I replokalen räcker det oftast med ett par högtalare på stativ. Med samma högtalare kan du nå en publik på ca 50-100 personer beroende på vilka högtalare du använder.

Det bästa är om du har en eller två dedikerade bashögtalare för att få ut de riktigt djupa frekvenserna. Det finns även kolumnhögtalare som ofta kostar lite mer men är betydligt mer eleganta.  På marknaden finns det många färdiga paket med aktiva högtalare där bashögtalare och toppar ingår. Ofta behöver du bara komplettera med ett mixerbord för att koppla in allt du behöver. Det går förstås bra att välja ut högtalare på egen hand, om man är bekväm med det. Med dedikerade bashögtalare och toppar kan du med rätt utrustning spela för en publik på flera hundra personer.

3. Rätt sorts ljud

När det kommer till att få ut det ljudet du vill ha kan du behöva ett mixerbord. Idag har många mixerbord inbyggda signalprocessorer som gör arbetet betydligt lättare. Då behöver du ett mixerbord med de rätta egenskaperna.

MixerbordDet första att leta efter om du vill koppla in en sångmikrofon är att mixerbordet är inbyggt med pre-amp för mikrofoningångarna. Det gör att signalen från dynamiska mikrofoner förstärks ytterligare.

Vad gäller ljudeffekter är Reverb den mest eftersökta. (Vill du veta mer om skillnaden mellan en eko-effekt och reverb kan du klicka här). Vill du ha en jämnare ljudstyrka på någon mikrofon, eller ett instrument, kan det vara aktuellt med en inbyggd kompressor. På ett mixerbord har de flesta kanaler åtminstone en tre-bands equalizer. Vill du ha möjlighet att finjustera ljudet är en grafisk equalizer att föredra. Desto fler band, desto mer detaljerat kan du styra ljudet. Mixerbord med denna egenskap inbyggd brukar ha ca 7-band, men med en extern equalizer kan du få ännu mer kontroll.

Antal ingångar är viktigt att kontrollera. Det är viktigt att du kan koppla in det antal mikrofoner och musikinstrument du behöver. Välj hellre ett mixerbord med fler kanaler än du faktiskt behöver, för möjligheten att utöka antalet inkopplade ljudkällor

4. Pris i förhållande till kvalitet

Priser kan verkligen variera när det kommer till ljudutrustning när du ska köpa PA. Och visserligen är det sant, att du får mer kvalité för mer pengar. Både vad gäller ljudkvalité, hållbarhet och prestation. Men faktum är att det gjorts enorma framsteg de senaste decennierna när det kommer till ljudutrustning. Det är dessutom ovanligt med ljudutrustning som låter riktigt kasst, även i de låga prisklasserna. Därför tycker jag inte du behöver vara orolig för att låta plånboken styra. Åtminstone inte om du bara är ute efter ett PA att ha i replokalen. För livebruk kan det vara värt att lägga en slant extra för att få högtalare med bättre komponenter. De tål lite mer och blir därför mer pålitliga. Detta tankesätt kan även appliceras på mikrofoner, kablar och övrig kringutrustning.

Om du spelar tystlåten och lugn musik kan du välja de högtalare du har råd med som har lägst brusnivå för att få så rent ljud som möjligt. Spelar du hård musik på hög volym kan du leta efter högtalare med hög SPL (sound pressure level = ljudtrycksnivå).

5. Måste du köpa PA?

Något som kanske inte alla känner till är att du inte alltid behöver köpa ett PA alls för att syssla med musik. På många orter kan du hyra en replokal för att öva där all ljudutrustning redan finns på plats. Skall du sedan spela inför publik på en krog eller restaurang så har de flesta egna ljudanläggningar. Har dom inte det kan du alltid be anordnaren att rätt ljudutrustning måste finnas på plats. Oftast så löser dom det genom att hyra ljud. Är det du själv som anordnar en spelning, men inte vill köpa, så går det även som privatperson att hyra ljud. Det finns aktörer som hyr ut allt som kan tänkas behövas, både vid stora och små spelningar. De kan till och med tillhandahålla en ljudtekniker som sköter allt åt dig. Se därför över dina behov. Kanske behöver du inte ens köpa PA.

 

John Ditmeyer
Skribent: John Ditmeyer
 

4 svar på “Köpa PA: Fem tips som hjälper dig på vägen

  1. Hej! jag är på jakt efter ett bra PA- system för replokal -och scen. Har ett PA som är hur dåligt som helst, musiken överröstar sången osv. Vad kan ett bra PA- system gå på? svara gärna till min hotmail!

    MVH Olle

    1. Hej Olle. Det vanligaste misstaget jag upplever att många begår är att vrida på för hög volym. Gitarrister vrider upp volymen när de vill höra sig själva mer, basisten gör samma sak, till slut blir det rundgång i mikrofonerna eller så blir volymen så hög att till och med trummor dränks ut. Då låter dessutom allt väldigt grötigt och det blir svårare att urskilja sång eller enskilda instrument.

      Börja med att vrida ned volymen på allt, och höj succesivt. Beroende på musikstil kan ni behöva justera på annat sätt, men oftast är det sången som skall vara mest framträdande. Många gånger krävs inte särskilt hög volym för att faktiskt höras genom trummorna i en replokal.

      Ytterligare ett förslag är att prova med personliga medhöringar. Det finns trådlösa in-ear system, eller små högtalare som är framtagna för att användas som perosnlig medhöring. Då kan du koppla din mikrofon i högtalaren som sitter på ditt mikrofonstativ, innan signalen går vidare till ditt PA. Då kan du höra din egen sång betydligt närmare dig själv. Till exempel Vonyx V205B eller LD Systems MIX 6 A G3 (se länkar nedan).
      https://jdmusic.se/produkt/vonyx-v205b-personlig-medhoring/
      https://jdmusic.se/produkt/ld-systems-mix-6-a-g3-aktiv-hogtalare-med-mixer/

      För att ge ett snabbt förslag på ett riktigt bra PA för både replokal och live, som dessutom är enkelt att flytta runt, kan jag rekommendera Curv500 SE från LD Systems (se länk nedan).
      https://jdmusic.se/produkt/ld-systems-curv-500-ps-set/

      Jag återkommer via e-post, så kan vi gå igenom just ditt behov lite mer ingående.

      Med vänlig hälsning, John – JD music

  2. Hejsan
    Vi är en vokalgrupp på fem sångare som funderar på att investera i ett eget anlägg. Det blir så olika ljudbild när vi är ute på jobb för lokalerna är alltid olika och beroende på vilken ljudtekniker som styr ljudet.
    Vad ska vi köpa? Viktigt med bra medhörning på scenen, så att vi hör varandra samt trådlösa mickar!

    God jul så länge!

    Mvh Filip och skrattvatten.no

    1. Hej Filip!

      En sak du bör ha i åtanke när ni vill spela på olika platser är att vissa krögare inte tillåter eget ljud. Men för de platser som välkomnar eget ljud tycker jag absolut ni skall satsa på ett ljudsystem som är portabelt och enkelt att ta med. Eftersom ni är en vokalistgrupp är det dessutom viktigt att ni får ett fantastiskt bra ljud också från eran ljudanläggning. Ett bra exempel är Curv500 från LD Systems.
      https://jdmusic.se/produkt/ld-systems-curv-500-ps-set/

      För ett trådlöst mikrofonsystem kan jag rekommendera mikrofoner med utbytbara membran så att en och samma mikrofon kan användas för olika ändamål, eller fånga upp ljud med olika karaktär. På så vis får ni ett flexibelt mikrofonsystem, utan att bära runt på ett onödigt antal mikrofoner, sändare och mottagare. LD Systems och Electro-Voice har riktigt bra trådlösa, modulära mikrofoner till bra priser.

      Eftersom ni är en vokalistgrupp rekommenderar jag trådlös in-ear medhöring. Dels för att varje sångare då själv kan bestämma volymen i sin medhöring. Men också för att inte riskera ljudet från scen-högtalare att sudsa i lokalen och blandas med ljudet från publik-högtalarna. Det beror förstås mycket på hur lokalen ser ut där ni spelar, men med trådlösa in-ear system så kan ni enkelt få medhörning som låter bra – i vilken lokal ni än kommer till.

      På JD music jobbar vi mycket med paketlösningar, och de produkter som finns i vår onlinebutik utgör en mycket liten del av det sortiment vi har möjlighet att erbjuda. Kontakta oss gärna på info@jdmusic.se om ni är intresserade av en offert på ett komplett paket.

      Lycka till med musiken!

      Med vänlig hälsning, John – JD music

      Ps. Jag har sett några av era klipp på Youtube och hoppas få äran att någon gång även se er live.

Lämna ett svar till Olle Karlsson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.