Köpvillkor och viktig information innan köp

(Senast uppdaterad 2023-11-06)

Villkor

Direktlänkar till relevanta stycken:

Dataskyddsförordningen

Lagerstatus och leveranstider

Vad innebär “Finns i lager hos leverantör”?

Vad är en “Fyndvara”?

Begagnade produkter

Frakt

Viktigt när du får ditt paket (skadat gods)

Garanti

Reklamation

14 dagars ångerrätt

30 dagars bytesrätt

Ej uthämtat paket

Retur och adress

Avbeställning

Återbetalning

Betalningsalternativ

Produktbeskrivningar

Reparationsärenden

Beställningar via e-post och affärsförslag

Vill du anmärka på något i våra köpvillkor?

Dataskyddsförordningen

Dina uppgifter skickas krypterade och kommer inte att säljas, eller på annat sätt spridas till tredjepart, annat än för att behandla din order. Vi lämnar endast ut nödvändig information till betalleverantörer, budfirmor och andra samarbetspartners för att din order skall kunna fullföljas. Vi sparar uppgifter om din order, ditt namn, din adress, kontaktuppgifter och IP-adress i tre år för att kunna följa upp reklamationsärenden. Reklamation kan göras senast tre år efter placerad order. Dina kontaktuppgifter kan användas för oss att kontakta dig i frågor angående din order. Underlag för bokföring sparas minst sju år och som längst upp till tio år.

Vill du läsa mer om hur vi tillämpar GDPR, klicka här.

Lagerstatus och leveranstider

Produkter som finns i vårat eget lager levereras normalt inom 2-10 arbetsdagar. Oftast har du ditt paket inom ett par dagar. Antalet produkter som kan beställas från vårat lager visas på produktsidan. Om produkten även finns i lager hos någon av våra leverantörer kan fler antal produkter beställas som restorder.

Vad innebär “Finns i lager hos leverantör”?

När en produkt visar lagerstatus “Finns i lager hos leverantör” har vi för tillfället inte produkten i eget laget, men vi beställer hem direkt när du lagt din order. Leveranstiden beror helt och hållet på hur snabbt vår leverantör kan förse oss med din vara. Om leveranstiden förväntas överstiga 10 arbetsdagar kontaktar vi dig.

Vad är en “Fyndvara”?

En fyndvara är en produkt som kan ha använts vid produktdemonstration eller skickats i retur. Vissa produkter kan sakna originalförpackning eller inneremballage.

Samtliga produkter har genomgått vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med de tillbehör som listas på produktsidan.

Begagnade produkter

Begagnade produkter säljes på uppdrag av privatpersoner. Funktion kontrolleras alltid och eventuella brister framgår alltid av produktbeskrivning och bilder.

Frakt

Fraktkostnaden och fraktalternativen kan variera beroende på hur stor och hur tung din vara är. Har du beställt flera produkter är det den största och tyngsta produkten som avgör vilka fraktalternativ som visas. Små och medelstora paket skickas vanligen med DHL eller PostNord, stora och skrymmande försändelser skickas med DHL eller den tjänst som vid ordertillfället är lämpligast. När du beställer produkter för över 2000 kronor erbjuder vi fri frakt om vi själva kan välja det lämpligaste alternativet. Även om du uppnår fri frakt har du möjlighet att välja specifikt leveranssätt, mot fraktkostnad som beräknas på kassasidan.

Andra särskilda önskemål, t.ex frakt till annan ej angiven adress, eller köp via e-post eller affärsförslag, debiteras verklig fraktkostnad baserad på fraktjänst, vikt och storlek.

Viktigt när du får ditt paket

Synliga transportskador skall genast anmälas på utlämningsstället eller till budbilsföraren. Därefter kontaktar du oss på JD music inom två arbetsdagar. Ej uppenbart synliga transportskador som upptäcks när din order packas upp skall anmälas till oss utan dröjesmål, senast två arbetsdagar efter att du mottagit din order. Ärenden hanteras via e-post (info@jdmusic.se), bifoga bilder på skadad produkt och emballage. Spara produkt och emballage i oförändrat skick under tiden ärendet utreds.

Garanti

I våra köpvillkor tillämpar vi 1 års garanti år mot fabrikations fel för nya produkter (gäller dock ej förbrukningsmaterial, t.ex glödlampor och strängar). Garantiärenden skall informeras inom två veckor från att felet upptäckts genom att maila kundservice@jdmusic.se eller använda formuläret på vår kontaktsida.

Garanti gäller ej vid felaktigt handhavande eller om produkten utsatts för extrema påfrestningar (utbrända slutsteg eller spruckna högtalarelement).

För begagnade produkter och fyndvaror lämnar vi tre månader garanti.

För utförda installationsuppdrag utgår 1 års garanti och täcker installationsarbete som utförts av JD music eller av JD music utsedd underleverantör.

Garanti gäller ej funktion i mjukvara för produkter som utvecklats av tredje part, för dessa se respektive användarvillkor för mjukvara.

Reklamation

Reklamationsärenden skall informeras inom två månader från att felet upptäckts genom att maila kundservice@jdmusic.se eller använda formuläret på vår kontaktsida. I de fall att vi bedömer det nödvändigt att reklamerad vara skall returneras till oss skall denna skickas utan dröjsmål.

Vid reklamation erbjuds reparation, byte av produkt, eller återköp, beroende på vara och fel. JD music förbehåller sig rätten att undersöka varan och erbjuda den åtgärd som JD music anser vara lämpligt för den aktuella produkten. Vid konstaterat fabriksfel står JD music för fraktkostnaderna. Om felet ej är uppenbart fabriksfel debiteras du som kund upp till 450 kr inklusive 25% moms för frakt, och upp till 800 kr inklusive 25% moms för felsökningsavgift. Avgift för reparation vid ej konstaterat fabriksfel utgår enligt överenskommelse om kund önskar produkten reparerad.

Vid undersökning av fabriksfel kontaktar JD music alltid tillverkaren för den aktuella produkten för konsultation. Inga personuppgifter rörande kund delas med tillverkaren.

Vid beslut om ersättningsprodukt eller återbetalning skall den defekta varan vara oss till handa innan ersättningsprodukt skickas, eller återbetalning utförs. I enskilda fall kan beslut fattas om att ersättningsprodukt skickas innan den reklamerade varan tagits emot, dock skall returen i dessa fall vara oss till handa inom 7 dagar från att ersättningsprodukt mottagits, i annat fall faktureras fullt belopp för ersättningsvaran inklusive frakt.

Reklamation för varor inköpa innan 2022-05-01:

För fabriksfel som reklameras senare än sex månader efter att varan mottagits föreligger det på dig som kund att påvisa att felet är ett fabriksfel.

Reklamation för varor inköpa från 2022-05-01 och framåt:

Fabriksfel skall reklameras inom tre år efter mottagen vara. Vi gör en bedömning i varje enskilt fall för att undersöka vad som orsakat felet. Om vi bedömer felet som handhavandefel gäller ej reklamation, varan återskänkas mot ersättning av fraktkostnaden. Om felet bedöms vara uppenbart handhavandefel debiteras avgift för felsökning.

14 dagars ångerrätt/returrätt för privatpersoner

Kontakta alltid oss vid en retur, främst via e-post kundservice@jdmusic.se. Enligt Distanshandelslagen har du rätt att returnera din produkt, oavsett skäl, om du kontaktar oss inom 14 dagar från det att du mottagit din order. Detta förutsätter att produkten med tillbehör och produktförpackningen är i väsentligen oförändrat skick, dvs ej förstörd eller skadad. Du får packa upp varan och nödvändiga tillbehör, men inte använda varan utöver vad som krävs för att testa dess funktion. Returen skall vara skickad inom 7 arbetsdagar efter att du meddelat oss om ångrat köp. (Ångerrätten gäller privatkunder. Ej företag, verksamhet eller föreningar). Om varan har spår av användning eller slitage vid retur återbetalas motsvarande summa som vi uppskattar att vi kan sälja den vidare för. Om returen ej är komplett, görs avdrag för de saknade delarna eller skador som uppkommit.

Vid nyttjande av ångerrätt återbetalas summan enligt ovan för den eller de varor du valt att ångra, samt fraktkostnaden för det förvalda fraktalternativet i kassan. Har du valt ett dyrare fraktalternativ än det förvalda återbetalas ej fraktkostnaden.

En bra idé är att spara kartonger och emballage, åtminstone under de 14 dagar som ångerrätten gäller.

För små försändelser, samt försändelser som skickats via ombud, står vi för returfrakten förutsatt att den skickas enligt våra anvisningar. Väljer du annat fraktsätt måste du själv stå för returfrakten.

För stora försändelser som skickats med leverans dörr-till-dörr är det du som köpare som står för returfrakten. Du kan förstås kontakta oss för en retursedel med våra fraktavtal, och därmed få en billigare frakt.

Påbörjade tjänster kan endast ångras inom 14 dagar från det att tjänsten påbörjades och gäller endast den del av tjänst som inte redan genomförts.

Du kan även använda konsumentverkets blankett för ångrande av köp.  Dokumentet kan du hitta genom att klicka här eller gå in på konsumentverket.se.

Ångerrätten gäller ej:

– Förseglade ljud- eller bildupptagningar.

– Förseglat datorprogram samt förbrukningsvaror/vätskor/lampor om plomberingen/förpackning har brutits.

– Varor som enligt kundens önskemål har ändrats eller försetts med personlig prägel, såväl fysiskt som digitalt.

– Slutförda tjänster.

– Vid ånger under pågående tjänster, exempelvis reparationsarbeten, faktureras arbetet fram tills dess att ånger anmälts till oss.

– Företag eller offentliga förvaltningar, om ej särskild överenskommelse träffats innan beställning.

– Beställningar via affärsförslag av produkter som inte ingår i ordinarie sortiment (Se stycket Beställningar via e-post och affärsförslag).

30 dagars bytesrätt – gäller oanvänd produkt i obruten förpackning

Du har alltid möjlighet att byta din produkt mot en produkt av samma värde, eller av högre värde mot att mellanskillnad betalas. Du kan endast byta din produkt mot andra produkter, ej mot tjänster eller återbetalning. Vid byte mot en produkt av lägre värde utbetalas inte mellanskillnaden. Du betalar själv frakten för din produkt tillbaka till oss. Vi betalar för frakten av den nya produkten till dig. Du skall ha anmält din önskan om byte inom 30 dagar från orderdatum, din produkt skall vara oss till handa 40 dagar efter orderdatum. Din vara skall vara oanvänd och i obruten förpackning för att bytas.

30 dagars bytesrätt gäller ej beställningar via affärsförslag (Se stycket Beställningar via e-post och affärsförslag).

Ej uthämtat paket

Om ni inte löser ut Er försändelse från uthämtningsstället och det skickas tillbaka till oss debiterar vi 450 kr (inklusive 25% moms)  för att täcka avgifter och administrationskostnader.

Retur och adress

Kontakta alltid oss innan du skickar en vara i retur.

(Läs även avsnitt om ångerrätten) Skicka paketet spårbart. Vid reklamation står JD music för frakten. Tänk på att du har ansvaret för att produkten är väl skyddad i transporten tillbaka till oss. Paketera varan väl. Returer skall packas och skickas utan dröjsmål efter att returen godkänts.

Returadress:
JD music
Vargmötesvägen 20
18630 Vallentuna

Avbeställning

Avbeställning av en lagd order måste ske innan den skickats. Har du fått ett mail om att din order är på väg innebär det att ordern inte längre kan avbrytas.

Återbetalning

För att undvika bedrägeri utförs återbetalning i normala fall genom den betalleverantör som valts vid köptillfället. Pengarna är vanligtvis åter på kontot inom ett par dagar efter genomförd återbetalning.

Betalningsalternativ

Klarna (förvalt alternativ)
 Villkor för Klarnas Shoppingtjänst
Klarnas Dataskyddsinformation
Klarnas cookiepolicy

PayPal
Vad är PayPal?

Produktbeskrivningar

Vi arbetar ständigt med produktinformationen på vår hemsida för att både text, bild, pris och lagersaldo skall stämma för produkterna. Felskrivningar, fel prissättning, felplacerade bilder och felaktigt lagersaldo kan dock förekomma.

Reparationsärenden

JD music utför reparationer av elektronik och musik utrustning. Avlämning och upphämtning av reparationsobjekt sker vid vårat Showroom i Vallentuna. För produkter som skickas är det av yttersta vikt att dessa packas på sådant sätt att ingen skada uppstår på reparationsobjektet vid fritt fall om ca 1,5 m. Reparationsobjekt skickas spårbart och frakt kan bokas via JD music. Fraktkostnad debiteras på faktura.

Reparation utförs löpande och kund debiteras för arbetsinsats och material. Om reparationsobjektet bedöms ej kunna repareras utgår en felsökningsavgift om 800 kr inklusive 25% moms.

Beställningar via e-post och affärsförslag

Kunder som önskar kontakta oss för anpassade ljudsystem gör detta via e-post till kundservice@jdmusic.se där konversationerna sparas upp till tre år och raderas därefter automatiskt.

Företag och föreningar kan via e-post specificera beställniing av enskilda produkter till ett värde av 4000kr ex. moms. Vi rekommenderar dock i första hand att genomföra köp via onlinebutiken. Privatpersoner hänvisas oavkortat att genomföra köp via onlinebutiken.

Privatpersoner, företag och föreningar som önskar köpa flertal produkter eller kompletta ljudanläggningar erbjuder JD music köp via förenklat affärsförslag. Detta innebär ett förslag på en ljudanläggning som baseras på erfarenhet med underlag i form av bifogad beskrivning av lokal, storlek och användningsområde. Om båda parter är överens och förslaget accepteras, skickas affärsförslaget för digital signering via tredjepart signerginstjänst.

Privatpersoner, företag och föreningar som önskar installation, eller ett mer omfattande affärsförslag kan JD music erbjuda ett fördjupat affärsförslag efter utförd förstudie. Vid önskemål, eller vid projekt som till omfattningens natur kräver beräkningar och hänsyn till lokalens utformning och andra faktorer, utförs en förstudie mot en kostnad som baseras på projektets storlek. Kostnad för utförd förstudie faktureras separat. Om affärsförslaget accepteras kommer förslaget skickas för digital signering via tredjepart signeringstjänst. Kostnaden som avser förstudie dras av från slutfaktura.

Upprättade affärsförslag som skall godkänns genom digital signering skickas via Adobe. Signerade avtal och bokföringsunderlag sparas i minst sju år, och som längst upp till tio år. Kreditupplysning genomförs via faktureringstjänst i Fortnox när affärsförslag signerats, vid nekad kreditvärdighet erbjuds förskottsfaktura.

Förfallotid för fakturor är 14 dagar. Kommunal verksamhet faktureras med en betalningsfrist om 30 dagar.

Vill du anmärka på något i våra köpvillkor?

Är det något i våra köpvillkor du undrar över, eller som du anser felaktigt, vänligen kontakta oss. Det är viktigt för oss att våra köpvillkor är korrekta och följer gällande lagar, vilket vi kontinuerligt eftersträvar.