Publicerad den Lämna en kommentar

Fixa Bandets Liveljud På Scenen Själv Del 1 av 2

Ljudtekniker Håkan

Håkan Lehtojärvi är mitt namn och jag är musiker och tekniker för hela slanten. Spelar i flera band och är även frilansmusiker vilket betyder att jag finns till förfogande, i mån av tid, för ungefär vem som helst om min expertis skulle behövas. Främst som basist eller tekniker för liveljud men även som trummis, gitarrist eller producent. När jag inte håller på med något av föregående så jobbar jag som verksamhetsutvecklare inom musik och spelkultur på Studiefrämjandet Småland-Gotland. Boende och kontor har jag i Visby men hela Gotland är min arbetsplats.

Jag har fått den stora äran att bli gästbloggare här på JDmusic.se och jag vill tacka för förtroendet. Vad ska jag skriva om då? Det låg mycket huvudbry bakom detta. Till sist landade jag i tanken på att skriva om att ratta ljudet själv från scenen. Vad man bör tänka på, vilka grejer man behöver, hur man hanterar ”problem” som dyker upp under showen, gruppdynamik (ja det behövs faktiskt om man ska få det att fungera) med mera. Förhoppningsvis blir detta ett spännande och intressant bidrag till just DIG här i cyberrymden.

Som musiker och tekniker så är det väldigt skönt att få ratta sitt eget ljud när man är ute och spelar. Självklart så kommer det med vissa problem som tex att man har svårt att ha koll på det egentliga ljudet ute i lokalen under pågående spelning, svårt att synka effekterna under pågående spelning osv. Till detta använder jag min sångare som är mer ute i publiken än på scenen, både på gott och ont. Självklart så får man lägga rätt mycket tid på ett ordentligt soundcheck så att alla eventuella rundgångsproblem med leadsångmicken är åtgärdade när det väl är dags för action. Jag kommer att använda mitt coverband, Wanna-Bees, som exempel eftersom vi har en rätt bred sättning och jag kan börja med ett ”flödesschema” av hur det brukar se ut när vi kommer till ett ställe och ska rigga allt.

Förbereda för rätt liveljud

Trummatta och trummor bärs in och börjar ställas upp och justeras.
PA och slutsteg bärs in och ställs på plats.
Mixerbord och förstärkare till scenen bärs in och ställs på plats.
Ljus och backdrop sätts på plats.
Kabellådan bärs in.
Jag startar ett referensspår (en låt som jag vet hur den låter och framförallt inte ärnågon mp3 eller spotify) och lyssnar hur vårt PA låter. Ställer in EQn på masterregeln så att vårt PA matchar lokalen vi är i.
Sångmickar och gitarrmick ställs på plats och kablar dras fram.
Vid det här laget brukar vår trummis vara klar med sina trummor så nu är det dags för soundcheck.
Börjar med trummorna, keyboard, gitarrer, bas och sist sångmickarna.

Soundcheck

Vi använder ett digitalt mixerbord med WiFi-anslutning och personliga in-earmonitorer. På så vis alla kan ställa in sin egen medhörning från sin egen IOS- eller Android-enhet vilket gör det hela mycket lättare för min del. Självklart går det precis lika bra att använda vanliga monitorer om man föredrar det. Men då måste man tänka på och ta den starka volymen som blir på scenen och risken för rundgång i beaktning. När vi är klara med detta så går vår sångare runt ute i lokalen med sin mikrofon och ”letar efter” rundgångar så att jag kan EQa bort dessa. Det brukar krävas en hel del fixande innan man har lyckats få bort rundgångarna och dessutom bibehållit klarheten i rösten men trägen vinner.

Vi spelar en eller två låtar när vår sångare och jag står ute i lokalen och korrigerar det som är galet i balansen mellan instrument och sång. Det är viktigt att tänka på att lägga sången längre fram i ljudbilden än vad som verkar rimligt. I de flesta fall är det just sången som skapar kontakten med publiken. Dessutom så blir det i princip alltid ett mer dämpat rum när det kommer in publik. Då brukar tydlighet och volym försvinna i framförallt sången.

Tänk på att använda panorering av trummor, gitarrer, keyboards och sång för att skapa rymd och utrymme för alla instrument och röster. Det blir väldigt läckert när man upplever hela ljudbilden precis som om man står mitt på scenen. Tänk dock på att nästan aldrig panorera något ljud fullt ut åt ett håll då det, till skillnad från i studio, kan skapa en obalans i ljudet. Ett annat tips är att lyssna av med olika folk i lokalen hur det låter. Är det något ljud som är för skarpt osv?

Gruppdynamik och samarbete

Liveljud med WannaBees
(Wanna-Bees före ett bröllop sommaren 2016. Stående från v. Håkan Lehtojärvi, Curth Klasén, Lars Hejdenberg, Jens Magnusson. Liggande. Johan Stenström. Foto: Tomas Holmgren)

Det var en liten genomgång av hur vi går till väga när vi riggar och ställer in allt. Nu går vi vidare till gruppdynamik. Vad har gruppdynamik att göra med att ratta liveljud själv från scenen undrar du säkert? Det har ungefär ALLT att göra med det skulle jag vilja påstå. Om jag själv skulle bära och ställa upp all utrustning så skulle det ta en hel eftermiddag. I detta fall så brukar vi vara klara på ca 1.5 timme. Det inkluderar soundcheck och finfix med kablar osv.

Det skulle inte vara möjligt att göra detta på så kort tid om vi inte fungerar så bra ihop som vi gör. Alla känner alla och vi har en gemensam syn på hur arbetet ska fördelas. Vi tar tag i alla problem som blir inom bandet så fort som möjligt. Ingenting ligger och gror till något stort som orsakar ännu värre problem längre fram. Det är bara en utopi att det aldrig blir slitningar i ett band. Man är så mycket uppå varandra att det är att likna med ett förhållande skulle jag vilja säga. Ta hand om varandra och kom ihåg att det är minst lika viktigt att ge beröm som att ge kritik!

Håll koll på din egen volym

Eftersom ingen tekniker mixar vårt liveljud aktivt när vi spelar så är det väldigt viktigt att vi alla har koll på avstånd till sångmikrofoner och våra egna volymer. Ett exempel kan vara ett gitarrsolo. Om jag bara var där som tekniker så skulle jag dra upp regeln på gitarren under solot. Nu kan jag inte det så det är väldigt viktigt att vår gitarrist vrider upp sig själv. Det gör han med hjälp av en boostpedal eller volympedal.

Ett annat exempel är att man måste tänka på att flera ljudkällor av samma sort skapar ett starkare ljud. I detta fall använder jag sångmikrofonerna som exempel. Vi är fyra stycken som sjunger i bandet och när alla sjunger samtidigt så blir det följaktligen starkare volym. Då måste vi backa av från mikrofonerna för att skapa en balans i ljudet. I de fall då det bara är en eller två som sjunger samtidigt så måste vi vara lite närmare mikrofonerna istället. Detta kräver ett väldigt bra samspel av oss på scenen. Det här är bara en liten del i hur viktig gruppdynamiken är när det kommer till att sköta liveljud själv från scenen.

I nästa artikel skriver jag mer om hur du kan fixa ditt eget liveljud. Nu när du har läst hela vägen ända hit så tycker jag att du ska kolla in vår facebooksida. Där hittar du mer info om oss och diverse smakprov på hur det kan låta när vi spelar. Glöm inte att klicka gilla på sidan när du ändå är där.

Kärlek!

https://www.facebook.com/wannabeesgotland/

 

Håkan Lehtojärvi
Skribent: Håkan Lehtojärvi
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.