Publicerad den Lämna en kommentar

Fixa Bandets Liveljud På Scenen Själv Del 2 av 2

Scen mixer

Ljudtekniker Håkan

Håkan Lehtojärvi är mitt namn och jag är musiker och tekniker för hela slanten. Jag står även själv på scen ibland då jag spelar i flera band och är även frilansmusiker vilket betyder att jag finns till förfogande, i mån av tid, för ungefär vem som helst om min expertis skulle behövas. Främst som basist eller tekniker för liveljud men även som trummis, gitarrist eller producent. När jag inte håller på med något av föregående så jobbar jag som verksamhetsutvecklare inom musik och spelkultur på Studiefrämjandet Småland-Gotland. I förra artikeln Fixa Bandets Liveljud På Scenen Själv 1 av 2 beskriver jag hur vi i bandet förbereder ljudet på scen för en livespelning. I denna artikel fortsätter jag med att berätta mer om vår utrustning.

När det gäller utrustningen på scen så behöver det inte alls kosta skjortan för att få till ett bra ljud. Självklart så är det en stor summa pengar om man bara lägger den på hög men om man ser på helheten så är det inte alls mycket. Ett par spelningar så har ni fått ihop det som krävs för att börja. Jag kommer nu lista vad vi spelar på för saker och lite av vår PA-utrustning så du får se vad vi använder och att det inte behöver kosta så mycket.

Ljudet från scen skickar vi ut genom mixerbordet med bland annat mikrofoner

Trummorna är ett Gretschkit som består av en virvel, två hängpukor, två golvpukor och en baskagge. Detta mickar vi med ett Superlux mickit som är en budgetvariant. En mic på virvel, en mic i baskaggen riktad mot klubbans träffpunkt, en mic mellan hängpukorna och en mellan golvpukorna. Vi använder två Superluxmickar som överhäng för att få med cymbalerna samt för att få en bredare helhetsbild och dessutom för att få in de i datorn. Varför kommer jag till senare. Ibland har vi en Superluxmic på Hi-Hat också. Basen linear vi från

DI-utgången på förstärkaren.
Gitarr 1 mickar vi med en Shure SM57. Rakt in i ena högtalarkonen ungefär mitt mellan kanten och mitten på högtalaren.
Gitarr 2 linear vi direkt från förstärkaren.
Keyboarden kör vi stereo ut från och så rakt in i vår mixer.
Sångmickarna är lite olika Shurevarianter. Två Shure SM58, en Shure 565SD och en Shure
SLX2/SM58 trådlös.

Skippa stagebox med lämplig mixer

Allt ljud går rakt in i vår mixer som är en Behringer XR18 som vi har med oss på scen. Den ser ut som en liten stagebox men lura dig inte av det yttre och att den inte har några fysiska reglar. Den har 16 Midas preamps och 2 line in-portar samt 6 Auxbussar, 2 Mainbussar och USB ut/in. Det betyder alltså att man kan använda den som ett ljudkort till datorn också! Vi spelar in alla våra spelningar på 16 kanaler i min laptop så att vi har dokumentation från varje spelning. Det är även fruktansvärt lärorikt att kunna lyssna på sig själv hur man spelar och sjunger. Vad gör man bra? Vad kan man göra bättre? Denna lilla makalösa manick styrs via mjukvara på datorn eller valfri iPad eller Androidenhet och den har allt som krävs för att göra ett bra ljud för en billig peng.

Högtalare efter behov

Från mixern går vi in i vårt delningsfilter som sedan skickar ut en delad signal. En med subbas och en med mellanregister och diskant. Subbasen går in i ett bryggat slutsteg som i sin tur skickar ut en monosignal till två 18” basar. Mellan- och diskant-registret går ut som höger och vänster och sen in i vårt toppslutsteg. Därifrån går signalen vidare ut i våra toppar.

Det är inget märkvärdigt märke på dessa saker förutom topparna (Yamaha). Dessa högtalare räcker för det mesta men är det så att vi ska spela utomhus eller i en lite större lokal så tar vi med ett par aktiva subbasar som vi fördelar i utrymmet mellan våra befintliga subbasar. Signalen till det hämtar vi från den sjätte Auxbussen i mixern som jag har routat om till en monoutgång och sedan har lagt ett lågpassfilter på i mixerns mjukvara. Nu har vi helt plötsligt ett PA med ordentligt bastryck och klarhet i ljudet som räcker till de flesta spelningar och det till en kostnad av vad det skulle kosta att hyra in en tekniker med ett PA till ca åtta spelningar. Här kommer en bild på hur det kan se ut när vi kör med hela riggen.

Scen
(Efter soundcheck på Katthammarsviks Rökeri & Restaurang Salteriet sommaren 2016. Foto: Wanna-Bees)

 

Lämpliga effekter

När det gäller effekter som reverb, delay osv så försöker jag att hålla det så enkelt som möjligt eftersom jag inte har möjlighet att styra det under tiden som vi spelar. Jag kör ett varmt ganska kort reverb som ligger på sången, ett gateat reverb på virvel och pukor. Ett kort slapback delay på leadsången för lite fetare ljud och sen avslutar jag med en deesser för att få bort alla hårda och hemska S och SCH osv på sången. (Läs mer om reverb).

Om du följer dessa steg så kommer du och ditt band att lyckas få till ett bra ljud varje gång ni är ute och spelar, dessutom så är det ju otroligt roligt och lärorikt att göra saker tillsammans.

Slutord

För att knyta ihop säcken skulle jag vilja komma med ytterligare ett påstående. Glöm aldrig bort att ALLA har någon form av relation till musiken oavsett ålder, kön eller hudfärg och det är DU som tekniker som gör detta till den upplevelse det är. Nu när du har läst hela vägen ända hit så tycker jag att du ska kolla in vår facebooksida. Där hittar du mer info om oss och diverse smakprov på hur det kan låta när vi spelar. Glöm inte att klicka gilla på sidan när du ändå är där.

Kärlek!

https://www.facebook.com/wannabeesgotland/

Håkan Lehtojärvi
Skribent: Håkan Lehtojärvi
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.